lördag 18 december 2010

Korea Hadong Saejak

Typ: Grönt
Ursprung: Jirisan, Sydkorea
Skördat: Våren 2010
Försäljare: House of Tea
Pris: 499kr för 50g


Koreanska gröna teer delas upp i olika kategorier efter vilken period de skördats, Woojeon är den första skörden och den börjar skördas ungefär runt den 21:a April, Saejak börjar skördas två veckor efter Woojeon och Joongjak skördas två veckor efter Saejak, te som skördas under resten av året kallas för Daejak.

Woojeon som skördas först anses vara av bäst kvalitet vilket också gör det till det dyraste av de av gröna koreanska teerna.


De smala blekgröna bladen har en färsk och kryddig doft, bryggda ger de ett te med en söt och len smak, den påminner mig lite om ett Meng Ding te men jag har inte haft möjlighet att jämföra.

Det här är det första koreanska teet jag provar och det överträffade verkligen mina förväntningar, om Saejak är så här bra så måste Ujeon vara fantastiskt! Mitt tio grams smakprov är så gott som slut nu men det har gett mig mersmak, tyvärr så är koreanska teer ganska dyra och det verkar det vara ont om försäljare som levererar till Sverige.


Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar