söndag 7 november 2010

Gyokurotegodis 玉露茶飴

Tillverkare: Hoshino-Seichaen 星野製茶
Försäljare: Yuko Ono
Pris: 50kr för 50g


Jag såg att påsen började bli tom så det är väl dags att skriva ett par ord om de här innan de tar slut. Enligt Yuko Onos hemsida så är de gjorda endast av socker och matcha? Det gjord åtminstone mig lite förvirrad, de är i alla fall goda oavsett om de är gjorde av matcha eller gyokuro.


Om du tycker att matcha-karamellerna  jag skrev om förut är för starka så kan jag rekommendera de här istället, de har en betydligt mildare te-smak.

Betyg: 5

3 kommentarer:

  1. Ser ut som tepolkagris =) (Kan du japanska förresten?)

    SvaraRadera
  2. Det kanske är så att när det hamnar i denna form så blir termerna nästan synonyma (det kan ju bli konstigt i översättningar)? Eftersom matcha är malda teblad och tillverkas av tencha och den huvudsakliga skillnaden mellan tencha och gyokuro är huruvida tebladen är rullade eller inte så måste ju mald gyokuro också bli matcha. Det kanske ger en mer "exklusiv" klang om man namnger det gyokuro-godis? Bara spekulationer från min sida.

    SvaraRadera