måndag 1 november 2010

Fu Yao Xian Zhi 浮瑶仙芝

Typ: Grönt
Ursprung: Fuliang 浮梁县, Jiangxi 江西省, Kina 中国
Skördat: Våren 2010
Försäljare:  Duliangh
Pris: ¥80.00元 för 120g


Max Tillberg som driver den trevliga bloggen The Way of Tea har erbjudit sina läsare att prenumerera på te-smakprover, något som jag naturligtvis nappade på direkt och idag fick jag det första teet i brevlådan. I paketet låg det åtta små 3 grams påsar med Fu Yao Xian Zhi, ett te som jag aldrig hört talas om innan jag läste om det på Maxs sida. På påsen står det "1915" med stora siffror vilket tydligen är året då teet vunnit ett pris, vem sa att man inte kan leva på gamla meriter?


Teet har gått åt ganska snabbt och jag har redan öppnat den tredje påsen, vanligtvis hade jag nog väntat ett tag till innan jag hade recenserat det men tålamod är inte min starka sida. På det hela taget så är det ett trevligt och prisvärt te men det kvalificerar sig inte riktigt för ett toppbetyg. 

Tack Max för att du låter andra prova dina teer!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar