tisdag 19 oktober 2010

Tie Guan Yin Gang De Topgrade

Typ: Oolong
Ursprung: Gan De 感德, Fujian 西坪省, Kina 中国
Skördat: Hösten 2009
Försäljare: House of Tea
Pris: 149kr för 50g


I mina försök att hitta ett Tie Guan Yin som är både bra och billigt beställde jag lite olika teer från Kina bl a. Yunnan Sourcings Premium TGY of Anxi men än så länge har jag inte hittat något som uppfyller både kraven. Efter ett par besvikelser valde jag ett säkert kort och beställde det här teet som jag druckit förut, det kanske inte är det billigaste men jag vet vad jag får i alla fall.

Det här är de sista grammen som jag sparat till den här recensionen, 
det fanns inte i lager när jag gjorde min senaste beställning hos HoT. 

Det här är ett lättoxiderat och hårt rullat TGY från höstskörden 2009, höstskörden sägs ge en starkare och mer intensiv smak. Det hade varit intressant att kunna göra ett jämförande test med fyra olika Tie Guan Yin från samma plantage men skördade under olika årstider.

Nåja, tillbaka till det här teet, det är ett av de bästa TGY jag druckit än så länge och det har en frisk, ganska stark och söt floral smak. Sammanfattningsvis så  är det nog så att om man vill ha ett bra TGY så får man betala för det.

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar