söndag 10 oktober 2010

Oriental Beauty (Bai Hao Oolong 白毫乌龙茶)

Typ: Oolong
Ursprung: Hshinchu 新竹, Taiwan 台湾
Skördat: Våren 2010
Försäljare: House of Tea
Pris: 129kr för 50g


Det sägs att "Oriental Beauty" är vad drottning Elizabeth II kallade det här teet den första gången hon smakade det. OB är ett högoxiderat oolong från Taiwan som vanligtvis förknippas med sina lättoxiderade höghöjds-oolonger.

Teet är känt under ett flertal namn:

Bai Hao Oolong 白毫乌龙茶 - Har fått sitt namn efter de ludna knopparna
(Bai Hao = Vitt Hår)

Oriental Beauty - Namnet givet av drottning Elizabeth II

Dong Fang Mei Ren 东方美人 - Elizabeths smeknamn översatt till kinesiska

Wu Se Cha 五色 - Femfärgat te, syftar på de torra tebladens många färger

Pong Fong Cha 椪风茶 - Teodlaren som först började sälja teet blev inte trodd när han berättade hur myckat han fick betalt för det. Pong Fong = överdriva, skryta

Tebladen i bilden är ganska trasiga pga. 
det är det sista bottenskrapet som var kvar i påsen.

Oriental Beautys unika söta smak beror på kombinationen av insektsbett från Cikador och enzymer som tebuskarna producerar för att skydda sig från insektsangreppet. Smaken påminner mer om ett svart te än ett oolong och det har en lång eftersmak.

Jag hade tänkt skriva det är ett relativt billigt te men jag såg att David höjt priset ganska rejält på det (jag betalade 74kr när jag beställde det), Trots det tycker jag att det är värt pengarna, jag har provat ett par andra OB och det här det bästa hittils.

Betyg: 5

1 kommentar:

  1. Jag är ledsen om grov översättning.

    Jag tycker om orientalisk skönhet te. Det är snyggt att hitta ett insektsbett på tebladen. Du kan berätta att te är traditionella när de hittas.

    SvaraRadera