lördag 9 oktober 2010

Hojicha 焙じ茶

Typ: Hojicha
Ursprung: Shizuoka 静岡県, Japan 日本
Skördat: Våren 2009
Försäljare: Yuko Ono
Pris: 199kr för 80g


Hojicha tillverkas genom att man rostar Bancha, under rostningen förstörs mycket av koffeinet vilket gör att det får en låg koffeinhalt. Jag skulle nog ändå avråda ifrån att dricka det sent på kvällen eftersom det har hållit mig vaken mer än en gång men det kanske är jag som häller i mig för mycket?

En av anledningarna att jag druckit ganska mycket av det här teet är att bäst före datumet har gått ut för en månad sedan men jag har inte märkt någon smakförsämring ännu.


De torra tebladen har en frisk doft med lite inslag av mint och är väldigt lättbryggda. Jag har provat lite olika temperaturer mellan 85-100 grader och olika mängder med teblad och resultatet har blivit lyckat varje gång.

Trots att det är rostat så har det en helt annan smak än kinesiska teer och jag tycker det lämpar sig bra som måltidsdryck eftersom det har mycket smak och inte blir överröstat av maten. Det här är det första Hojicha jag provar så jag vet inte riktigt hur Yuko Onos står sig jämfört med andra men att döma av smaken så är det ett av de bättre. Ett trevligt te som jag nog kommer att köpa igen

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar