lördag 23 oktober 2010

Da Wu Ye Dan Cong 大乌叶单丛

Typ: Oolong
Ursprung: Wu Dong 乌崠山, Chao Zhou 潮州, Kina 中国
Skördat: Våren 2010
Försäljare: Jing Tea Shop
Pris: $30.70 för 100g


Da Wu Ye 大乌叶 betyder något i stil med stora mörka blad eller stora svarta blad och syftar på att tebladen är ovanligt mörka för ett Dan Cong. Tebladen är väligt långa så min nya 60ml gaiwan var nog inte bästa valet att brygga det i. Jag vet inte om det är jag som blivit bättre på att brygga Fenixteer eller om det här är ovanligt lättbryggt men jag har inte gjort några misslyckade bryggingar ännu i alla fall.

Smaken är ganska diskret, frisk och söt och den påminner om tropisk frukt. Jag föredrar egentligen starkare smaker från mina teer men det här gott när man är sugen på ett lätt och friskt te.

 Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar