söndag 26 september 2010

Swirl 漩涡

Typ: Jian Shui lila keramik
Volym: 100ml
Lera: Blandad
Skapare: Chen Rong Yun
Försäljare: Yunnan Sourcing
Pris: $63


Jian Shui är en stad i södra Yunnan vars keramik tillhör Kinas fyra berömda keramiktyper (Yixing, Qinzhou och Rongchang är de andra tre om du undrar). Jian Shuis lila keramik görs av fem-färgad lera och putsas med flodstenar vilket ger den dess speciella utseende.

Det var den här tekannan som fick mig att bryta min tillfälliga sparsamhet under den här månadens finanskris och jag kan inte påstå att jag ångrar mig särskilt mycket så här i efterhand. Kannan är ovanligt tung för dess storlek vilket gör att den står stadigt och förhoppningsvis inte ramlar i golvet. Pipen är ganska liten men den häller ändå ganska snabbt, ungefär 7-8 sekunder tar det att tömma den. Locket har inte riktigt perfekt passform vilket gör att kannan inte slutar hälla om man håller för hålet i locket.


Kalla mig ytlig om du vill men även om den är av bra kvalite så är det utseendet som jag tycker bäst om hos den här tekannan. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska dedikera den till för te och klumpig som jag är har risken för att slå sönder den har hindrat mig från att använda den mer än ett par enstaka gånger.

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar