lördag 11 september 2010

Wu Yi Shi Ru 武夷石乳

Typ: Oolong
Ursprung: Wuyi 武夷山, Fujian 西坪, Kina 中国
Skördat: Våren 2010
Försäljare: Dragon Tea House
Pris: $29.99 för 100g


Shi Ru betyder stalaktit eller stenmjölk och om jag ska vara ärlig så hade jag inte hört talas om det här teet innan jag såg det hos DTH. Ett yancha jag inte provat är förstås svårt att motstå och priset var inte allt för blodigt heller.

Faktum är att det här teet inte utmärker särskilt mycket, det ser ut som yancha, det luktar yancha och smakar yancha. Jag tror att jag hade haft svårt att känna igen det i en blindtest då det saknar en egen unik smakkaraktär som gör t ex. Tie Luo Han lätt att känna igen.

Missförstå mig inte, Shi Ru är ett gott te men det når inte riktigt upp till en topplacering, det finns många andra Wuyi oolonger som jag tycker bättre om.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar