fredag 10 september 2010

2000 Wu Yi Rou Gui Yancha

Typ: Oolong
Ursprung: Wuyi 武夷山, Fujian 西坪, Kina 中国
Skördat: Våren 2000
Försäljare: House of Tea
Pris: 249kr för 50g


Jag har sett en del lagrade Rou Gui förut men vanligtvis så har de inte varit äldre än 5 år, det hade varit intressant att jämföra dem med det här teet men tyvärr så är det här det första lagrade Rou Gui jag provat.

Tebladen är betydligt kortare än vanligt för ett yancha, det beror antagligen på att teet har rostats om en eller flera gånger och att tebladen brutits under processen. Jag brukar vanligtvis inte använda högre vattentemperaturer än 95° men jag märkte smaken blev betydligt bättre när jag använde 100° vatten.

Jämfört med Jings Rou Gui så har det ganska lite gemensamt rent smakmässigt, det här har en väldigt stark rostat smak och jag känner ingen kanelsmak alls. Det här teet passar mig betydligt bättre än Jings, tyvärr så är priset ganska avskräckande.

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar