lördag 7 augusti 2010

2003 Anxi Xi Ping Aged Tie Guan Yin 安溪西坪旧观音

Typ: Oolong
Ursprung: Anxi 安溪, Fujian 西坪, Kina 中国
Skördat: Våren 2003
Försäljare: Jing Tea Shop
Pris: $22.40 för 100g


Det här är ett lagrat Tie Guan Yin från 2003, det framgår inte av Jings hemsida men jag misstänker att det har rostats om ett flertal gånger. Tebladen har lite varierande färger vissa är mörkbruna men de flesta är svarta och till skillnad från icke lagrad TGY så vecklar de aldrig ut sig fullständigt. Faktum är att det här teet skiljer sig ganska mycket från andra Tie Guan Yin som jag har druckit, både i utseende och smak.

Den vanliga fruktiga, florala smaken är ersatt av en ganska stark rostat smak som inte är helt olik den man finner hos Yancha teer. Eftersmaken är söt med starka rostade toner, om du tycker om välrostade Wu Yi teer så tror jag att du kommer att tycka om det här också.

Betyg: 4

2 kommentarer:

  1. Jag är ledsen. Jag översatt på "GoogleTranslate." Jag hoppas att ni kan förstå det.

    Jag tycker att dessa teer är väldigt söt också! Vanligtvis går de igenom rostning gång om året eller mer. Oolong te med åldern är en favorit hos mig.

    SvaraRadera
  2. Thanks for the info. Aged oolong is one of my favorites too, unfortunately they tend to be quite expensive.

    SvaraRadera